Dit Zero Waste boek begint met deze veelzeggende quote van Gastronoom Brillat-Savarin: Het onderwerp van gastronomie is alles wat eetbaar is. Dit zet meteen de toon voor verspillingsvrij koken, want er is meer eetbaar dan je in eerste instantie zou denken. Dit boek is er een met een gebruiksaanwijzing, vanwege de toepassing van Augmented Reality. Hierdoor is het mogelijk om met een smartphone of tablet filmpjes te bekijken. Leuk om te zien hoe sommige recepten worden bereid.

Onze oma’s deden het al, zero waste koken. Niet vreemd dat de recepten van de koks Madeline en Laura zijn gebaseerd op invloeden uit hun grootmoeders kookboeken. Het is dus terug van weggeweest, dit  hernieuwde concept om verspilling tegen te gaan. De twee koks halen hun inspiratie uit veld en boomgaard, letterlijk down to earth.

Jeroen de Pauw, een zeer creatieve chef met een flinke staat van dienst, freestyled er graag op los. Zijn enige must zijn verse groenten en kruiden, waarmee hij ‘vondsten’ uit de ijskast tot iets lekkers transformeert. En bij lekker eten hoort ook een drankje. Hierin voorziet Éric Boschman, sommelier (in 1988 de beste van België). Zero Waste biedt een mooi allround geheel van food en bier-/wijnpairing.

Zero Waste Culinair

Doordat in dit boek de producten In alfabetische volgorde staan is het makkelijk zoeken. Derhalve geen zoekregister achterin het boek, maar een index die is ingedeeld volgens tijdstip. Dus alle voorgerechten bij elkaar met paginaverwijzing, alle nagerechten etc. Makkelijk om voor ieder moment van de dag snel een lekker hapje op te snorren. Ook is er een index om recepten volgens bijzondere dieetwensen te vinden, lactosevrij, glutenvrij, vegetarisch en vegan.

De producten worden in alfabetische volgorde onder de aandacht gebracht, te beginnen bij de Aardbei. Gevolgd door een recept. Denk aan Pavlova met aardbeien. Bij de citroen lekkere kokoskoekjes met citroen enzovoort tot aan de wortel, met het laatste recept: Blini’s met wortelloof en worteltapenade met gember en cashewnoten.

Soms zijn het de eenvoudigste dingen die je versteld doen staan. Is eenvoud dan niet de nieuwe luxe?, aldus sterrenchef Alain Ducasse. Ik ben het hier volkomen mee eens en vind dit boek dan ook heel inspirerend. Start vandaag nog met verspillingsvrij koken, wellicht het begin van een geheel nieuwe, verantwoorde levensstijl!

Zero Waste ~ lekkere recepten zonder verspilling | Jeroen De Pauw en het Zero Waste team | Pepeat uitgeverij | Hardcover, 176 blz. | € 29,95.