Het geheim van de tuin is een ontzettend mooie samenwerking tussen de Gemeente Amsterdam en het Rijksmuseum ter gelegenheid van 100 jaar Schooltuinen. Aan dit boek werkten ook Gouden Griffelwinnaar Jan Paul Schutten, chefkok Joris Bijdendijk, en Gouden Penseelwinnaar Floor Rieder mee. Niet de minsten dus, die knappe gebundelde talenten. Geschikt voor 8 jaar en ouder staat er, maar ik weet zeker dat het ook prima voorleesmateriaal, met veel kijkpret, voor jongere kindjes kan zijn.

De titel verklapt al dat het het om een tuin gaat waar veel (geheims) in gebeurt. Het betreft hier de fraaie tuin van Neerlands bekendste museum, het Rijksmuseum, die door Pierre Cuypers is ontworpen. In het verzonnen verhaal van Jan Paul Schutten doet een aantal van de beste koks uit het land mee aan een Meesterproef, volgens de spelregels van Cuypers. De jongste van de koks wordt danig dwarsgezeten, want stel je toch eens voor dat hij het wint … Dat willen de oudere koks natuurlijk niet, dus het wordt nog flink spannend tijdens het koken voor Cuypers. Lees het zelf maar en let goed op alle informatie/wetenswaardigheden die in rode letters, met de mooie tot de verbeelding sprekende tekeningen, op de pagina’s staan.

De echte chef van het Rijks, Joris Bijdendijk, heeft de leuke en lekkere recepten geschreven, en net als bij het verhaal van Jan Paul heeft illustrator Floor Rieder mooie en duidelijke tekeningen erbij gemaakt. Maak eens Pesto-Pieper-Pizza, Bitterzoete zomersla, Spaanse soep met Italiaanse kaas, een Lekkere Laagjestaart of een van de andere gerechten. Onnodig om te zeggen dat kinderen begeleiding van een ouder iemand nodig hebben (en nu heb ik het toch gezegd!).

Zaaien en Oogsten is een hoofdstuk dat helpt om thuis zelf aan de slag te gaan in de (moes)tuin. Groenten, kruiden, fruit en eetbare bloemen komen onder de aandacht. Met de zaai-/oogstkalender van Kees Wabeke moet het lukken, en wederom fraaie illustraties!

Het geheim van de tuin is een bijzonder mooi boek, mede doordat verschillende disciplines samenkomen. Een prachtig boek dat vooral kinderen bewust maakt met betrekking tot lezen, kunst, koken en eten, en last but not least hoe en op welke wijze ons eten groeit. Maar laat het vooral niet alleen voorbehouden zijn voor kinderen, want ik beken, dat ik als volwassen vrouw ook enorm ervan heb genoten!

Het geheim van de tuin ~ Een avontuurlijk Kinderkookboek – Jan Paul Schutten en Joris Bijdendijk, met illustraties van Floor Rieder | Gottmer Kinderboeken | Hardcover, 96 blz. | €16,99