De eerste keer dat ik kennismaakte met Alison Roman was, hoe eigentijds, via YouTube. Ik zag daar haar befaamde “The Stew”, een kleurrijke vegetarische kikkererwtenstoof. Dol ben ik op kikkererwten en was dus stante pede fan. Overigens ben ik niet de enige fan van deze koningin van de thuiskeuken en culinaire columns, want de betreffende kookvideo is bijna 2 miljoen keer bekeken. Dit ter info, omdat dit wereldwijd geliefde recept niet in haar kookboek Bijzonder Simpel staat. Dus indien je voornemens bent om het te maken, verwijs ik je linea recta naar YouTube.  Dit boek kwam eind 2020 uit, en inmiddels is er nog een boek van haar in Nederlandse vertaling uit. Maar ik bespreek hier dus Bijzonder Simpel, die overigens niet alleen maar bijzonder simpel is.

Bij bijzonder simpel denk ik aan een paar ingrediënten en dito bereidingswijze, en dat verschilt nogal in haar boek. Wat ze ermee bedoelt is volgens mij meer dat ze zich gewoon nergens druk om maakt, stressvrij kookt en geniet met haar gasten, die ze gerust mee laat helpen in de keuken. Ook dat helpt om rustig te koken en ondertussen te genieten van lekkere snacks, om de eerste honger te stillen. Derhalve start ze haar recepten ook met een variatie aan lekkere Snacks, die geen onbemiddelde rol in haar culinaire leven spelen.

Zowel de eenvoudige als de iets ingewikkelder recepten in Bijzonder Simpel spreken me bijzonder aan. Alison heeft ze duidelijk onderverdeeld in groepen, zodat het makkelijk is om een maaltijd samen te stellen. Na de Snacks komen vruchten en groenten – die ze overigens absoluut geen crudités noemt – aan bod. Daarna aandacht voor krokante- en hartige dingen. Denk bij laatstgenoemde aan een snelle focaccia, het betere knoflookbrood met ansjovis (een geliefd ingrediënt van Alison) en nog meer. Verder een keur aan salades, met onderscheid tussen recepten met bladsla, knapperige salades en een ‘soort’ van salades. Bijgerechten met groenten ontbreken evenmin, en haar hoofdgerechten zijn ook weer duidelijk onderverdeeld. Er staan vlees-, vis-, pasta- en pizza gerechten.

Onder het hoofdstuk ‘na het diner’ staan verwenrecepten, van bramentaart, kokospudding met banaan, een omgekeerde abrikozentaart tot aan Afterdinnerdrankjes. Als je met dit boek geen geweldig diner van A tot Z weet te bereiden weet ik het ook niet meer …

Bijzonder Simpel - Alison Roman

Alison Roman is een mooie verschijning met een vibrerende energie, die me via haar YouTube kookvideo’s meteen boeide. Ik herken mezelf in haar easy going kookstijl, wars van poespas en grootdoenerij. Ze focust zich echt op de essentie van koken, met mooie producten, smaakmakers en een ongedwongen sfeer. In het boek zie je dan ook prachtige foto’s van onder andere een wasbak vol ijsblokjes, waarin ze heel laagdrempelig haar drankjes koelt voor feestjes. Kom er maar op, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan!

Ik ontving laatst van een bedrijf een royaal vispakket, waarin ook een verse zalmfilet van ruim een kilo. Al lezende stuitte ik in Bijzonder Simpel op het recept voor Zalm met soja en citroenfrisse stengeltjes. Mijn motto everything connects blijkt ook hier weer. Ik ga binnenkort dit zalmgerecht bereiden, en zal het resultaat met foto’s op mijn website delen.

Bijzonder Simpel - Alison Roman

Bijzonder Simpel houdt ook in dat Alison je niet in het diepe gooit. Naast duidelijke uitleg bij haar recepten, die voor 4 tot 6 personen zijn opgesteld (bij meer of minder eters is het een kwestie van verminderen/vermeerderen van de hoeveelheden) staat er zijdelings extra informatie en ook in welke combinatie de gerechten lekker zijn. Vind je het dus moeilijk om dat zelf te bedenken, geen probleem. Lees haar tips en wellicht helpt het om zelf ook leuke combi’s te bedenken. Bij het bovengenoemde zalmrecept staat dat het lekker is met komkommer met kurkumaknoflookolie (waarvan recept in het boek op blz. 107), zalmeitjes en gekookte rijst. Deze combinatie vormt dus een mooie exotische, oosters georiënteerde maaltijd. Ik denk dat ik als doorgewinterde thuiskok wel meer lekkere combi’s kan bedenken, maar zulke voorbeelden van Alison zijn precies de reden waarom ik haar boek perfect vind voor zowel beginnende- als ervaren (thuis)chefs.

Laat je inspireren door haar korte TEDTalk, haal voldoende ansjovis, groffe zoutvlokken, koosjer zout en goede olijfolie in huis, dan ben je qua basissmaakmakers al half op weg. Geniet van de verleidelijk mooie kleurenfoto’s, kies wat lekkere recepten uit en maak je boodschappenlijst. Alison Roman houdt zelf erg van boodschappen doen, ze haalt haar producten zowat overal vandaan (markten, winkeltjes, supermarkten etc.) Hierover heeft ze een inspirerend stuk geschreven, dat aan het begin van het boek staat (blz. 13), onder het hoofdstuk ‘voor je begint’. Want koken begint met boodschappen doen, in hoogsteigen persoon of online, aan jou de keuze.

Ik vind Bijzonder simpel in ieder geval een mooie culinaire aanrader.

Bijzonder Simpel – Alison Roman | Unieboek Het Spectrum | Originele titel Nothing Fancy | Hardcover, met kleurenfoto’s, 320 blz. | prijs euro 24,99 euro

PS