Bersama (oftewel Samen) is het tweede Indonesische kookboek van Francis Kuijk. Eerder bracht ze haar Basisboek Indonesisch uit, waarin ze op laagdrempelige wijze deze exotische keuken onder de aandacht brengt. Bersama kunnen we in ruime zin zien als een ‘vervolg’ op haar Basisboek, want ze verwijst bij een aantal recepten ernaar. Handig om beide boeken in de keuken te hebben, maar zeker geen must. Bersama kan ook solo worden gebruikt. (Maar wel verleidelijk om die andere erbij te kopen!)

In dit tweede Indonesische kookboek staat, zoals het woord al zegt, ‘samen’ centraal. Bomvol recepten/gerechten om samen te delen, om met meerdere mensen van te eten en genieten. Dat is wat ze voor ogen heeft, en zelf ook naleeft. Bersama is een prachtig boek met uiteraard veel exotische recepten, maar ook enkele herkenbare, zoals haar versie van Ossestaartsoep (Sup Buntut). Overigens is niet alleen aan de inhoud met aandacht gewerkt, maar ook aan de cover met de ‘lekkere’ foto. Zo ongedwongen hoort comfort food, waaraan een heel hoofdstuk is besteed, eruit te zien! De binnenkant van de ‘kaften’ hebben een hele mooie batikprint, nog een liefde van Francis, en tevens een verwijzing naar haar Indonesische roots. We kunnen stellen dat Bersama een mooie mix is van authentiek en modern, want Francis houdt van ontwikkelingen in de keuken.

Wat ook bijzonder is aan Bersama zijn haar persoonlijke verhalen, waarbij die over haar moeder een bijzondere plek hebben. Door deze openhartige inkijk leert de lezer Francis (en haar familie) kennen. Dit boek heeft ze liefdevol opgedragen aan haar twee overleden dierbaren, haar moeder en haar echtgenoot. Hele stukken in dit kookboek lezen door haar mooi beschreven verhalen deels als een roman. Deze combi met al het heerlijks heeft van Bersama een bijzonder fijn boek gemaakt, en een aanwinst voor foodies.

Bersama Francis

Iedereen kan koken, aldus Francis, en daarom geeft ze haar culinaire erfgoed graag door aan anderen. Voor dit boek heeft ze onder andere samengewerkt met Milou van der Will (teksten) en Mitchell van Voorbergen (fotografie). De mooie foodstyling is gedaan door Ajda Mehmet, met assistenten Jennifer Laarman en Bloem Hermus. (Kenners uit de culinaire wereld en kookboekfanaten herkennen ongetwijfeld één of meer namen).

Ik deelde de mening van Francis dat Indonesisch eten vaak bruin en niet zo fotogeniek overkomt op de gevoelige plaat. Mitchell heeft het tegendeel bewezen, en ik heb mijn mening herzien. Kijk in haar boek maar naar de ‘perfecte plaatjes’ bij de lekkere gerechten van Francis. De Perkedel ayam giling (aardappel-kipkroketjes) zou je bijna van de pagina kunnen wegplukken, of de Babi Rica Rica (pittig varkensvlees, waarbij je zelf mag bepalen hoe pittig het mag worden). Ook Vegetarische opties komen in Bersama aan bod, waarbij ter herkenning een paarse V staat vermeld.

Zo staan er ruim negentig recepten, zoals bijv. Babi Gulling (varkensrollade) (leuk voor de feestdagen!), sambals, eiersaté’s etc. De uitgebreide instructies voor een heuse snackmand, ook bekend als een Kue Tampah zijn echt goed te volgen. Laat je door Francis leiden en kook de sterren van de Indonesische hemel.

Selamat makan (eet smakelijk)!

BERSAMA – Francis Kuijk | – Good Cook | Nederlands, Hardcover, 272 blz., met foto’s | ISBN 9789461432414 | prijs €27,50 | Aziatisch/Indonesisch