Komische Faction boordevol spitsvondige hersenspinsels!

Shyama Hopman

Ik las Bed en Breakfast, de opvolger van Godendrank, de al even gierend grappige “maffioso” roman van Ilja Gort. Wederom met het Amsterdamse echtpaar Abel en Angela, die naast hun wijngaard/wietgaard nu ook nog een Bed en Breakfast beginnen. Als je Godendrank reeds gelezen hebt, voel je ook hier haarfijn aan dat er veel onvoorziens op stapel staat. En ja hoor, hoe goed Abel’s plannen ook klinken, hij trekt wederom de misdaad aan als een magneet. Een aaneenschakeling aan gebeurtenissen trekt al lezend aan je geestesoog voorbij, waarbij degenen die Ilja Gort enigszins kennen heel wat overeenkomsten zien tussen hem en zijn personage Abel …

Derhalve is deze komische faction (= mix van feiten en fictie) zo heerlijk leesbaar, met koddige kwinkslagen en verbasteringen van Nederlandse grootgrutters, bekende Amsterdamse restaurants en de heerlijke Franse joie de vivre sfeer. Lees maar hoe Abel probeert om zijn huisgemaakte wijn in Nederland te slijten, en daarnaast een nogal dwingend ‘verzoek’ van een vriend probeert in te willigen. Ook komt de schietgrage mini-oma Fifi weer in beeld, en komt een tv-ploeg filmen in en om het chateau van Abel en Angela (denk hierbij aan de sfeer van de familie Meiland in hun chateau in Frankrijk, maar dan een tikje spannender). Verheug je verder op een vleugje Quentin Tarantino-actie, waar Gort graag mee speelt in zijn verhalen.

Kortom, Bed en Breakfast is – evenals voorganger Godendrank – een dikke aanrader voor een fantastische vlucht in Boekenland. Waan je in zonnig Frankrijk onder de pergola bij Abel en Angela, dompel je onder in de perikelen rond Abel’s goedbedoelde acties en wordt verliefd op Eekie de kasteeleekhoorn.

Ilja Gort is een meester in komische faction. Ik schreef in mijn review over Godendrank dat ik het bijzonder filmisch leesvermaak vind, met mooie sfeerbeschrijvingen van de omgeving. Hoe leuk is het dan om mijn opmerking als quote op de achterflap van Bed en Breakfast te zien staan! Deze opmerking geldt overigens ook voor Bed en Breakfast, waar ik enorm van heb genoten. Heerlijk dat dit boek eindigt met een heuse cliffhanger, wat betekent dat alle fans van Abel en Angela (en andere personages) zich mogen verheugen op nog een vervolg. Ik kan niet wachten … Bedankt voor deze vermakelijke leeskost Ilja Gort!

Lees hier mijn recensie van Godendrank van Ilja Gort.

Bed en Breakfast – Ilja Gort | Slurp Publishers | Paperback. 214 bladzijden | €16,99