Als kind vond ik het al ontzettend leuk om samen met mijn vader in de moestuin te werken. En wanneer we na een paar weken konden oogsten plukte ik vol trots mee. Ik vond het zo wonderlijk om vanuit ieniemienie zaadjes de plantjes te zien groeien en bloeien. Die verwondering zit er gelukkig nog steeds, en ik moestuinier sinds deze lente ook in mijn Haagse stadstuin. Vanwege ruimtegebrek weliswaar in bakken en potten, maar absoluut niet minder leuk om te doen. Door met name de blogschrijfsels van Amber Carchedi en Reny Muller op hun inspirerende Blog De meisjes van de Moestuin te lezen heb ik al veel inspiratie kunnen opdoen. Extra leuk dat ze nu, onder dezelfde naam, een prachtig boek hebben uitgebracht via uitgeverij Terra. Ideaal om heerlijk ontspannen te lezen, de moestuinsfeer te proeven en veel bruikbare tips rijker te worden.

Moestuinieren

In dit kersverse boek staan de basics uit hun leven centraal: Kweken, Oogsten, Koken en Eten. Naast het moestuinieren koken en eten de Moestuinmeisjes dus ook van eigen oogst. Fantastisch om zo voor een deel zelfvoorzienend te leven! In het boek staan dus, naast fijne en handige informatie over gewassen, ook smakelijke en overwegend vrij makkelijk te maken recepten voor gerechten, hapjes, drankjes en desserts. Dit moestuin-/receptenboek leest bijzonder prettig. Door de laagdrempelige sfeer zal iedere pril beginnende moestuinier jeukende handen krijgen om de tuin in te hollen en aan de slag te gaan. De moestuinmeisjes geven plenty info over hoe te beginnen, een must om resultaat te boeken. Je wordt dus helemaal begeleid, van het aanschaffen van het juiste tuingereedschap, de inrichting van je moestuin, de bodem en de kunst van het zaaien. Op deze wijze moet het echt appeltje eitje worden om in je eigen tuin allerlei lekkers van moeder natuur te kweken en te oogsten. Verder vind ik het een meerwaarde dat het boek alfabetisch is ingedeeld, waardoor je je geen ongeluk hoeft te zoeken. Dus van Aalbessen tot aan Wortels en diverse lekkere groenten en fruit ertussenin. Bij ieder gewas staat ruime uitleg, waarbij de leuke kwinkslagen het leesvoer licht verteerbaar maken. Ik heb echt leuke ideeën opgedaan, ook voor wat betreft mijn geliefde groente Cavolo Nero, in de volksmond bekend als Palmkool. Zie mijn foto onderaan, waar de kool gezellig in een terracottapot groeit. Tot nu toe wist ik het alleen in pasta- en ovengerechten te verwerken, en tot mijn plezier ontdekte ik het recept voor chips. Ik vermoed dat zelfs de doorgewinterde moestuinier zal genieten van dit boek, er is vast nog iets nieuws te ontdekken waar je zelf niet aan zou hebben gedacht.

Ik ‘ken’ deze moestuinmeisjes overigens niet alleen van hun blog (en nu door het boek), maar ook van het lifestyle tv-programma Binnenste Buiten. Ze kregen in de betreffende aflevering bezoek van chef kok Alain Caron. Hij beschrijft deze ervaring en het genot over Amber’s Verveinecake met zwarte bessen (waarvan hij maar liefst 4 stukken at) in een ontzettend leuk voorwoord. We kunnen overigens de door hem bejubelde cake nu ook thuis maken, want het recept staat onder de naam Citroen verbenacake met bessen in het boek. Hij benadrukt wat mij ook al opviel in de samenstelling van het boek: “De Meisjes zijn een bijzonder moestuinduo, vriendelijk, serieus en enthousiast.” Dit spat ook van de bladzijden af, en van de mooie foto’s. Dus heb je ook maar enige interesse in moestuinieren, ook al is het maar een piepklein zaadje in je gedachten? Geef het aandacht, door bijv. dit boek te lezen. Wedden dat je binnen no-time geïnspireerd raakt om aan de slag te gaan?! Laat het me vooral weten. En om je alvast laagdrempelig te laten genieten van hun Cavolo Nero Chips hier als kadootje het easy peasy recept, met een foto van mijn eigen opgekweekte plant.

Moestuinieren

Recept Cavolo Nero Chips

Ingrediënten