London’s verhalen zijn net zo smakelijk als zijn recepten. Heerlijke fusion knaller!

Shyama Culinair

Michael London Loy, door een spelfout op zijn geboortecertificaat bijna vernoemd naar Michael Landon (pa Ingalls in Het kleine huis op de prairie), zoals zijn moeder graag had gewild, is inmiddels een bekend gezicht in de Nederlandse culi-scene. Na de koksschool en gedegen training door Robert Kranenborg, ging hij de ‘stoere’ kant op van streetfood. Deelname aan 24Kitchen’s Food Truck Challenge volgde, waar hij een duo vormde met Miljuschka Witzenhausen. Tegenwoordig is hij een van de vijf koks bij Koffietijd die wekelijks om toerbeurten koken in het programma. Daarnaast is hij personal chef van Kickboks-legende Rico Verhoeven. En alsof dat niet al heel veel is, lanceerde hij onlangs ook nog eens zijn eerste kookboek Mijn recepten – van appeltaart tot saotosoep.

Door een reis in o.a. India, de Cariben èn zijn warme Surinaamse roots is dit kookboek een smeltkroes aan lekkere gerechten. Een overload aan heerlijke fusion invloeden, naast zijn moeders befaamde saotosoep, waar hij als kind al gek op was. Denk je nu, wat doet die Hollandse appeltaart in dit exotisch georiënteerde boek? Dat heeft een reden, een heel belangrijke zelf, want zonder die appeltaart was London wellicht nooit kok geworden! Het verhaal hierachter, inclusief tal van andere fijne en ook zeer grappige anekdotes uit zijn leven lees je allemaal in dit boek. Opvallend is de no-nonsense stijl, die hij zelf ook uitstraalt. Ik heb smakelijk gelachen om zijn “strenge” Surinaamse opvoeding, bijzonder beeldend weergegeven.

Mijn gerechten is een stoer boek met dito fotografie, gemaakt door de Rotterdamse fotograaf Stacii Samidin. Dit boek is Stacii’s eerste culinaire project, want zijn specialisaties liggen op een ander vlak. Ik houd wel van deze stijl, waar weinig toeters en bellen te zien zijn en de volledige aandacht op het eten/drinken is gericht! Ook noemenswaardig vind ik de mooie knallende zwart-wit illustraties, gemaakt door Nadia van Luijk.

Kookboek

In Mijn gerechten staan Basisrecepten, Smaakmakers, Vegetarisch, Vlees, Vis, Zoet en Drankjes. Daarin o.a. masala Loy, chapati, tempura van Padrón-pepers, Bananenbloesemnuggets (geen paniek, bananenbloesem is in blik verkrijgbaar bij de toko) of Ghoegrie (kikkererwten snack). Uiteraard ook zijn moeders saotosoep, een heerlijke Suriburger, maar ook lamssaté, tantanmen, Surinaamse gehaktballetjes, boulanger (= aubergine), Johnny cake met zuurkool en worst, wentelteefjes met bakbanaan, gemberbier en nog veel meer. London slingert er aardig wat pit tussendoor, maar brengt het wel weer in balans voor onze westerse smaakpapillen. Hier en daar een Hollandse twist en zijn eigen variaties maken de recepten uniek en spannend. Uiteraard staat ook het recept voor zijn lifechanging appeltaart in het boek. En heb je aan het eind van je salaris nog een stukje maand over om te overbruggen? Maak dan Eerste hulp, een warm en smaakvol gerecht op basis van ingeblikte sardientjes in tomatensaus.

Veel plezier met dit kookboek, kook en geniet!
Soso Lobi – Alleen liefde, zoals de warmbloedige London het zegt.

Mijn recepten ~ van appeltaart tot saotosoep – London Loy | uitgever Carrera | Hardcover, 208 blz. | €31,99