Heb je altijd al brood willen bakken maar krijg je al rode vlekken bij het idee? Geen stress, pak BAK! van Jayne Jubb en haar man Sjoerd erbij. Verban je angst voor zwaar en langdurig kneedwerk, vanaf nu werk je met hun korte-kneed-en-laat-staanmethode.  Vanuit een standaard boerinnenbrood als basis leer je verder te experimenteren met exotische broden als brioche, foccacia etc., en hun ‘signature’ Rogge-Zuurdesembrood, met een mengsel van tarwemeel en volkoren roggemeel. Het boek is overzichtelijk ingedeeld en start na duidelijke voorbereidingsinfo met hoofdstukken met receptuur en enkele mooie foto’s voor diverse broodsoorten, patisserie en baksels, ‘vrij van’ baksels en ‘no-waste’ oftewel’ verspillingsvrij/duurzaam nieuw leven blazen in oud brood. (verrassende vegetarische worst met broodkruim en oud brood in sauzen en dips!)

Ook aan glutenvrije recepten is gedacht door dit bakkende echtpaar: rozemarijn zeezoutbrood en/of The Brick, waar iemand ooit teveel van at (leuke anekdote bij het recept in het boek)  en erachter kwam waarom het ‘baksteen’ wordt genoemd. Verder ook aandacht voor patisserie en cakes, waaronder ook suikervrije. Voor ieder wat wils, en dit maakt BAK! breed toepasbaar in je thuisbakkerijtje.

Jayne Jubb heeft Engelse genen, en bakt al van kinds af aan. Je ziet haar Engelse roots terug in recepten zoals Tiffin, toevallig de lievelingssnoeperij van de Engelse Royals William en Harry wanneer ze op bezoek gaan bij Her Majesty, hun oma. Deze no-bake blokjes van chocolade, noten, sultana’s en stukjes digestive-koekjes lijken me verrukkelijk. En, wil je net als de royals genieten met een kop thee erbij, dan even het pinkje omhoog. Tip van Jayne ;-)) Ook de Bread and Butter-pudding reflecteert haar Engelse achtergrond, evenals andere heerlijkheden in het boek.

BAK!

Ik vind het altijd leuk om te zien wie de auteurs zijn. Op blz. 54 staat Jayne voor een deel op de foto, waarbij je een glimp kunt opvangen van haar sproetjes en rode haar (don’t shoot the messenger, deze omschrijving staat in haar inleiding). Jammer dat haar (bak)partner Sjoerd niet in beeld wil. Het liefst had Jayne hem op de cover zien shinen, en daarom eert ze hem op deze wijze: Je wilde niet op de cover komen te staan (‘Jij bent de schrijver’, zei jij), maar je bent er in elk woord, elke gedachte, elke kneed en elke adem. Hier heb je geen oven voor nodig om het warm van te krijgen, wat een mooie liefdesbetuiging!

Je zou bijna willen verhuizen naar de wijk waar dit stel woont, want vanaf 2014 runnen ze vanuit hun huis de buurtbakkerij Buiksloterbakery en Bakken voor de Buren.  Eenmaal per week komen de buurtgenoten op bestelling hun kraakverse broden, patisserie en cakes ophalen. (Jaloersmakend, toch?!)

Ik wil Jayne en Sjoerd hartelijk bedanken dat ze veel van hun specialiteiten in boekvorm hebben uitgegeven, zodat iedereen die buiten hun ‘Circle’ woont ook kan genieten van hun lekkers. Okay, we moeten het dan wel zelf bakken, maar daar vind ik deze corona-thuisblijf-periode dan weer prima voor geschikt.

Lees dit boek als een roman, zoals Jayne kookboeken leest, ontdek wat er in ons dagelijks brood zit, laat  je inspireren en kies wat je lekker vindt. Snuffel in je voorraadkast en scharrel of koop de benodigde (basis)ingrediënten bij elkaar. Nuttige adressen en websites helpen je op weg (blz 172).

Ik ga binnenkort aan de BOTOX, niet schrikken, ik heb het hier over de BOTOXBLOKJES (blz 141). Het is niet te doen om na dit boek stil te blijven zitten, je wilt terstond aan de BAK! Een verslavend inspirerend boek, je bent gewaarschuwd. Steek je dierbaren ook aan met het bakvirus, geef dit boek kado tijdens de feestdagen. Misschien bakken zij dan wel iets lekkers voor je, als dank.

Alvast hele fijne feestdagen en veel plezier met bakken!

BAK! , Van eenvoudige appelcake tot het allerbeste zuurdesembrood – Jayne Jubb | Culinair Karakter | Hardcover, kleurenfoto’s, 176 blz. | €19,99