Lieve lezers,

 

Ik ontving van Sardinia Products een pakketje met drie flesjes citruslikeur: Limontino, Arantino en Quarantino. Uiteraard deed ik ze meteen in de vriezer. Zulke likeurtjes zijn ijskoud het lekkerst, en deze blijven goed vloeibaar door de 30% alcohol. Erg fijn, want dit is anders bij goedkopere merken met een laag alcoholpercentage. Deze ‘Tino’s’ zijn licht troebel en hebben de intense geur en smaak van de citrusvruchten. Ik vind ze ook perfect om – naast puur drinken – te verwerken in een cocktail, dessert (Tiramisu, Trifle of sorbetijs bijv.), of in heerlijk Italiaans gebak. Ik werd nieuwsgierig naar de achtergrond van dit product en vroeg Roberto, de oprichter van het bedrijf, om een interview, waarmee hij instemde.

 

Limoncello

 

De geheimen van Sardinië

Ik begon met de vraag om iets te vertellen over zichzelf en zijn prachtige geboorte-eiland Sardinië. Hij vertelde dat hij oorspronkelijk uit het zuidoosten van Sardinië komt, vlakbij het citroen- en sinaasappelplaatsje Muravera, waar zijn familie nu nog steeds woont. Dit gebied staat ook wel bekend als de Blue Zone, waar mensen langer leven dan elders. Ik ben dan meteen benieuwd naar het geheim, dat nu na Roberto’s antwoord publiek geheim is.

Het heeft te maken met de levenswijze aldaar, zei hij. Daarna legde hij dit uitgebreid uit, dus doe er je voordeel mee lieve lezer. Familiebanden zijn zeer sterk, elke zondag komen families bij elkaar om samen te eten en de laatste nieuwtjes te vertellen. Er is veel respect voor ouderen. Mantelzorg is vanzelfsprekend. Het gevoel dat men in een familie op elkaar kan rekenen geeft een gelukkig gevoel. Dit in tegenstelling tot Nederland waar doorgaans ouderen op een bepaalde leeftijd naar een bejaardentehuis gaan.

Ook de Sociale harmonie is erg belangrijk. Op Sardinië zie je veel ouderen bij elkaar op een plein zitten, ze vertellen elkaar dan grappen of maken elkaar en anderen op een leuke manier bespottelijk waardoor er veel gelachen wordt.

Op Sardinië is men trouw aan een levenspartner, dit kan oplopen tot een drie jaar hogere levensverwachting. Ze investeren tijd en liefde in hun kinderen, zodat ze een grotere kans hebben om zelf zorg te ontvangen als ze dat later nodig hebben. Ook gaan mensen niet met pensioen, maar blijven naar vermogen op natuurlijke wijze zeer actief. Dus veel natuurlijke beweging zoals lopend naar de supermarkt of werken in de eigen moestuin. Hij heeft nog nooit een rollator op Sardinië gezien. Er zijn ook weinig sportscholen.

 

Limoncello

 

Dat ze op Sardinië ook graag van een glaasje wijn genieten doet ook wonderen, vertelde hij. En dan specifiek de rode wijn Cannonau, die toevallig wordt geproduceerd in Jerzu, het geboortedorp van Roberto’s moeder. Verder is het ‘een open deur’ dat gezond eten met weinig calorieën en weinig vlees belangrijk is. Daar eet men veel peulvruchten, zoals bonen en linzen, liefst uit eigen moestuin. De mensen op Sardinië hebben een grote waarde van acceptatie, dus ze nemen de dingen zoals ze komen/lopen, waardoor ze amper last hebben van stress.

 

Geen Cello maar Tino

En natuurlijk stelde ik de hamvraag aan Roberto hoe hij op het idee is gekomen om zelf LimonTino, AranTino en QuaranTino te produceren? Hij vertelde dat hij privé al jaren een Limoncello produceerde volgens een familierecept. Hij nam deze mee naar verjaardagen en ook kwamen mensen het bij hem proeven. Op een gegeven moment werd het iets te druk en besloot hij vorig jaar om alles officieel te gaan produceren. Dus volgde inschrijving bij de Kamer van Koophandel en een vergunningaanvraag.

Ook zijn naam heeft hij leuk verweven in de producten. Officieel heet hij Robertino, dus de link was snel gelegd met LimonTino. De vertaling van sinaasappel in het Italiaans is Arancie, dus heeft hij er AranTino van gemaakt. En de QuaranTino heeft hij bedacht in de afgelopen quarantainetijd. Mensen bestellen deze QuaranTino nu bijvoorbeeld als kado voor een kennis of familielid die in quarantaine moet of gewoon voor de grap. Eigenlijk een knipoog met een glimlach in deze lastige periode!

 

Kwaliteit versus Kwantiteit

Ik vroeg wat zijn producten onderscheidt van het grote aanbod dat er reeds is op de drankenmarkt?

Dat zijn vooral de originele natuurlijke ingrediënten en het in eigen beheer houden van het gehele productieproces, aldus Roberto. Hij maakt gebruik van biologische citroenen en sinaasappelen, dus niet bespoten met chemicaliën. Deze worden handmatig geplukt en meteen handmatig geschild, waardoor de natuurlijke aroma’s behouden blijven. Bij andere drankproducenten moeten de citroenen/sinaasappelen eerst op transport en gaan dan twee weken later in productie.

Hij gebruikt geen chemische smaak/kleur/geurstoffen, hetgeen 99% van de drankenleveranciers wel doet. Daarnaast produceert hij de originele limoncello en arancello volgens hun traditionele Italiaanse familierecept, zoals die al generaties lang wordt geproduceerd. Hij ziet in Nederland steeds meer verdienmodellen bij met name limoncello, waarin allerlei rare toevoegingen, puur gericht om zo snel mogelijk geld te verdienen. Hij noemt bijv. een limoncello met peper. Voor hem is het originele product en de kwaliteit het belangrijkste en dus niet de kwantiteit.

 

Limoncello

 

Van vrucht tot fles

Ik ben nog nooit op Sardinië geweest en wil graag weten hoe en waar de citroenen en sinaasappels worden gekweekt en wanneer ze worden geplukt.

Zijn familie heeft een aantal biologische citroen -en sinaasappelbomen in het zuidoosten van Sardinië, in de provincie Cagliari en ook in de eerder genoemde Blue zone, in de streek Ogliastra. Deze bomen worden niet bespoten met chemicaliën en men laat deze bomen gewoon volgens de natuurwetten groeien. Leuke tip: biologische citroenen en sinaasappelen herken je aan de grillige vormen, dus geen perfectie, maar wel zeer aromatisch. In principe geeft een citroenboom 1 x per jaar een oogst. Roberto’s familie heeft echter bijzondere citroenbomen die een aantal malen per jaar oogst geven. Over het algemeen gaat hij maar liefst vier keer per jaar naar Sardinië om te oogsten

Ik wil ook weten hoe de kwaliteitscontrole plaatsvindt. Zijn familie en ook hijzelf zijn daar zelf bij betrokken. Door de jarenlange ervaring weten ze precies wat wel of niet goed is. Voordat ze de vruchten gaan plukken worden de mindere vruchten uit de bomen verwijderd. Omdat hij ter plekke zelf meehelpt met plukken controleert hij ook al het geplukte fruit. Na het schillen worden de schillen meteen vacuüm verpakt, zodat ze op kwaliteit blijven en dus niet te lang in aanraking komen met de buitenlucht. De verpakkingen komen de volgende dag al aan in Nederland en daar worden ze op dezelfde dag vermengd met pure alcohol. De likeurproductie wordt volgens haccp normen geproduceerd.

Hij maakte vorig jaar gebruik van een distilleerderij in Utrecht. Aangezien dit uiteindelijk best kostbaar is en hij de behoefte had om toch zelf de volledige controle te houden, heeft hij dit jaar besloten om het productieproces geheel in eigen beheer te nemen. Op deze manier is Roberto van A tot Z betrokken in het gehele productieproces, hetgeen ten goede komt aan de kwaliteit. Nog een leuk detail is dat elk flesje een zegel heeft met de mooie tekst: “L’ arte del sapore, la nostra passione”.

 

Limoncello

 

Waar te koop?

De fles van 500 ml. kost €19,99 (dus €20) incl. btw excl. bezorgkosten en zijn in eerste instantie te koop via de webshop www.sardinaproducts.nl. Daarnaast maakt Roberto gebruik van een aantal slijterijen in zijn woonplaats Gorinchem en omstreken. Hij heeft de intentie om vanaf deze maand het aantal verkooppunten langzaamaan uit te breiden.

Het is bijzonder fijn om zoveel meer te weten over de lekkere drankjes. Voor mij geeft het een extra dimensie aan het genieten, ik droom even weg naar Sardinië, dat nu hoog op mijn vakantielijst staat. Grazie Mille Roberto, voor dit fijne interview!

 

 

FOLLOW ME