CULIPERSLUNCH #CPL2019 – MARCUS POLMAN | NIEUWE HARING | PITCH PR | DE KOOKFABRIEK

Meet & Greet

Ik kijk met bijzonder veel plezier terug op mijn eerste bezoek aan de Culiperslunch die dit jaar alweer voor de 10e (!) keer werd gehouden in De Kookfabriek te Amsterdam. Ik begreep van de organisatoren Marcus Polman (Nieuwe Haring) en Pitch PR (PR communicatie bureau) dat deze jaarlijkse Culiperslunch een graag bezocht evenement is onder vakgenoten. Maar liefst honderdvijftig genodigden mochten dit jubileum meevieren en werden onthaald op een geweldige line-up van meer dan 30 productmerken, (sterren)chefs en kookboekuitgevers. Een meet&greet plus eat&drink experience. Een waar paradijs voor culi-liefhebbers!

 

Hallo allemaal

De warme ontvangst door gastheer Marcus Polman en de heerlijke welkomstmocktail (non alcoholisch) op basis van Kambucha (gefermenteerde thee) was een fijn begin van de drie uur durende Culiperslunch. Ik was echt onder de indruk van de verrassende kookdemo’s en de proeverijen met bekende chefs zoals sterrenchef Pascal Jalhay (*) die indrukwekkende gazpacho en Otak Otak garnalen presenteerde (de boemboe voor dit gerecht heeft hij samen met Bartje Boemboe ontwikkeld); tv kok Mathijs Vrieze met heerlijke honingtomaatjes in een minibraadzakje met een zuurtje met mandarijntonen, lekkere koffie van Stooker en nog veel meer dat je visueel kunt bewonderen via mijn bijgevoegde fotogalerij.

 

Lekker, lekkerder, lekkerst

Mijn ogen en smaakpapillen draaiden overuren met al het heerlijks, waarbij het een nog lekkerder dan het ander. De cocktail met Oppo suikervrij ijs en gin, waar ik na de mocktail op overstapte, was bijzonder smakelijk, ook gewoon om 12.05! Zolang er een 5 in de klok staat mag het, dus … hik! Gelukkig waren de Barista’s van STOOKER er met hun versgebrande koffiebonen, variërend van stoer en robuust (yummmmie) tot aan frisfruitige tonen (ook lekker maar ik prefereer powerkoffie). Na een lekkere cappuccino van de stevige Braziliaanse bonen kon ik weer helder verder, met een zak versgebrande bonen in mijn tas die ik spontaan kreeg aangeboden van de lieve barista’s. Zij waren overigens niet de enige gulle gevers, bij zowat alle stands kregen we wat lekkers en/of leuks toegestopt. Wat een verwennerij, ik heb echt dagen erna nog zitten nagenieten van alle bijzondere contacten en spullen. Frank (mijn man) heeft enorm veel mooie foto’s gemaakt voor jullie, dus bij deze, geniet ervan!

Verbinding en petje op, petje af

Niet alleen eten en drinken verbindt mensen, ook de interactieve kwis die Marcus Polman had bedacht zorgde voor gezelligheid en hilariteit. Onze culinaire kennis werd danig op de proef gesteld met steeds moeilijkere vragen, waarbij een variant van petje op, petje af met rode en groene kaarten werd gehanteerd. De foto van de blije winnares zie je helemaal boven aan dit artikel.

Goodiebag Culipers 2019, Shyama Culinair

 

Blij ei

Toen ik met een volle maag en een hoofd vol indrukken richting uitgang ging kreeg ik als klapper op deze fantastische dag ook nog eens een zeer goedgevulde foodie-/goodiebag mee naar huis.

Hartelijk dank aan Marcus Polman en het team van Pitch PR en last but not least alle deelnemers aan deze geweldige memorabele culinaire beleving. Hopelijk tot volgend jaar!

 

Die .. en die … en die …

Op de bijgevoegde foto’s staan alle deelnemers aan de CulipersLunch 2019. Andere aanwezige chefs waren o.a. Luc Kusters van restaurant Bolenius (*), Dennis van den Beld van Hotel Landgoed Het Roode Koper (1 michelin ster), Betty Koster en headchefs Ingmar Ipema en Melchor Soto Fernandez van The Harbour Club. Naast nieuwe merken zet de trend van gezond en duurzaam zich ook dit jaar voort.

Ik plaats hier in vogelvlucht info om een indruk te geven van de activiteiten:

Augustin’s Amsterdam – 100% biologische, ongeraffineerde walnootoliën van eerste, koude persing, in de roostervariëteiten Licht, Regulier en Intens.

Beckers presenteerde hun verbeterde receptuur van de Veggie frikandel.

Bella Berga presenteerde biologisch appel-bergamotsap, nieuw in Nederland.

BitesWeLove is een unieke combinatie van noten, gecombineerd met bijzondere
extra’s als tamari almonds, pure chocola, chili, of geroosterde edamame.

BROX heeft een eigentijdse interpretatie van de klassieke vleesbouillon en integreert
dit traditionele slowfood in het moderne, urban tijdperk. Vanaf dit voorjaar is de
bottenbouillon van BROX ook in Nederland verkrijgbaar.

Brouwerij Kleiburg bieren kenmerkt zich door een gedurfde cross-over van
verschillende stijlen, waarbij de kloostertraditie vaak de inspiratiebron vormt.
Kleiburg bier is het begin van het ecosysteem dat Kleiburg momenteel aan het ontwikkelen is.

EIVI is een iconische albariño uit Galicië, die een paar maanden op zijn eigen droesem
“sur lie” heeft gerijpt. THE EMBRACED WINE: Om de hals van iedere fles prijkt, als teken van liefde en
geluk, een uniek “bohemian armbandje”. Doe de armband om bij degene met wie je EIVI
drinkt en het zal jullie beiden voorspoed brengen.

The Harbour Club in Amsterdam heeft een ambiance met internationale allure en geweldig
lekker eten, gespecialiseerd in vis- en vleesgerechten.

Studenten HAS Hogeschool presenteerden kansrijke projecten tijdens de CulipersLunch o.a.:
Duurzame droge worsten van Dreug, Pizza in je Waffle.

HelloFresh, bekend van de versboxen, breidt assortiment uit met luxe soepen en ambachtelijk brood.

Kevita presenteerde Kombucha, een op thee-basis gefermenteerde drank met speciale micro-organismen, verwerkt in een mocktail met kokosmelk.

Kok en natuurvoedingskundige Peter van Berckel presenteerde zijn pickle-persen (eigen ontwerp); een eenvoudige en snelle
manier om groente-pickles te maken d.m.v. fermentatie (Tsukémono).

Looye Kwekers presenteert Honingtomaten , JOYN en Ketchup met een unieke smaak en natuurlijke receptuur.

Kesbeke, bekend van ambachtelijke Amsterdamse tafelzuren, lanceerde hun ‘foie royale’, de eerste échte diervriendelijke ganzen- en eendenlever.

Relais & Châteaux nodigt met hun nieuwe campagne gasten en influencers uit om hun ervaringen en fijne momenten te delen met #deliciousjourneys.

Spoony is een jong bedrijf dat met haar eet/drink producten ervoor zorgt dat kinderen, ook door middel van een eetbevorderend spel, groenten leren eten en waarderen.

Stooker heeft als doel steeds betere koffie geserveerd te krijgen in restaurants, op terrassen, in hotels en bij jouw favoriete espressobar.

Thomas Henry
Cherry Blossom tonic en ‘Ladies Rosemaries Daugther’ gemengd met Moninsiropen naar keuze aldaar smaakten heerlijk. Non alcoholische cocktails met ijsklontjes, limoenschijfjes en een blaadje munt. Een lekker voorproefje voor warme zomerdagen! Daarnaast was er de mogelijkheid om je portret, à la Thomas Henry, af te drukken op een etiket om zo je gepersonaliseerde flesje mee naar huis te nemen.

Joseph Joseph brengt pocheren en bakken samen met Froach Pods, een innovatie op het gebied van het bereiden van eieren.

Chef John van de Ven maakte Paling in ‘t groen, Erwtensoep met gerookte paling en Paling tartaar rode biet
namens de bedrijven NEVENI, ESF en visofvis.

FOLLOW ME